Zalogowany jako: .   Wyloguj się

Jak rozwijać u dziecka umiejętność koncentracji?

Zobacz artykuły na temat:dzieckomózgszkoła/nauka
Ćwiczenia dla dzieci, które prezentujemy, pozwolą im rozwijać swoje umiejętności czytania i koncentracji, ułatwią naukę i zdobywanie wiedzy. Jak radzić sobie z zaburzeniami koncentracji? W jakim miejscu przeprowadzać ćwiczenia i uczyć dziecko czytać?

Wychowanie bez telewizji/fot. Fotolia

Jak rozwijać u dziecka umiejętność koncentracji?/fot. Fotolia

Nauka czytania – warunki zewnętrzne

Na osiągnięcia w nauce w dużej mierze wpływają warunki zewnętrzne, w których ma się odbywać czytanie. Pomieszczenie powinno być jasne, przestronne, mieć estetyczny wygląd. Powinniśmy też zwrócić uwagę na to, by było w nim jak najmniej rozpraszających czynników zarówno słuchowych, jak i wzrokowych. W trakcie długotrwałego uczenia się konieczne jest wietrzenie pomieszczenia, w którym przebywamy, ponieważ mózg potrzebuje tlenu. Niedotlenienie powoduje szybkie zmęczenie i słabą koncentrację. Im więcej pozytywnych emocji, które towarzyszą zajęciom, tym szybciej mózg będzie kojarzył czytanie jako przyjemne i pozytywne doświadczenie. Tylko w takich warunkach nauka przynosi rezultat.

Zobacz też: Co sprawia, że dziecko zyskuje niezależność?

Zaburzenia koncentracji

Powodem niechęci do czytania bywa bardzo często problem z koncentracją uwagi. Stwarza to liczne trudności zarówno podczas zapamiętywania nowych informacji (uczenie się), jak i podczas ich przetwarzania. Prawidłowo przebiegające procesy koncentracji uwagi nie tylko ułatwiają zapamiętywanie nowego materiału, ale także jego rozumienie. Nie jest wiec zaskoczeniem, że to właśnie koncentracja na równi z inteligencją warunkuje postępy w nauce. Koncentracja uwagi jest procesem, w którym nadmiar informacji jest odrzucany w taki sposób, aby do naszej świadomości docierały jedynie informacje istotne.

Rodzice i nauczyciel dzieci mających trudności z koncentracją doskonale wiedzą, jak wielkie znaczenie dla wyników szkolnych ma utrzymanie uwagi na jednym źródle stymulacji. Często nawet dzieci o dużej inteligencji osiągają mierne wyniki w nauce tylko dlatego, że podczas lekcji czy samodzielnej nauki w domu nieustannie zmieniają obiekt zainteresowania.

Jednak zapamiętywanie informacji nie wyczerpuje zagadnienia wpływu koncentracji na wyniki nauki. Ważne jest tu także ich zrozumienie oraz umiejętność posługiwania się nimi, a zatem to, by nowe wiadomości zostały powiązane z tymi, które wcześniej zostały zapisane w pamięci. Wymaga to oczywiście większej uwagi. Mózg musi bowiem przetwarzać nie tylko nowe bodźce, ale także wydobywać z pamięci stare informacje. Negatywne skutki zaburzeń koncentracji, nawet jeśli na co dzień są niewielkie, kumulują się jednak, prowadząc do powstawania zaległości w nauce i obniżenia wyników szkolnych. Zaburzenia koncentracji mogą być spowodowane wieloma czynnikami i przejawiać się w codziennym funkcjonowaniu w różnych postaciach.

Zobacz też: Jak rozwijać pamięć dziecka?

Skąd się biorą problemy z koncentracją?

Warto pamiętać, że najczęstszą przyczyną problemów z koncentracją u najmłodszych uczniów jest brak właściwego treningu uwagi, który powinno się im zapewnić. Szybka reakcja rodziców i wychowawców na pierwsze kłopoty z koncentracją uwagi oraz właściwe ćwiczenia mogą błyskawicznie poprawić zdolności dziecka w tej dziedzinie, co od razu powoduje poprawę wyników nauki oraz relacji z otoczeniem.

Umiejętność skupiania uwagi, podobnie jak wszystkie zdolności umysłu, poddaje się treningowi. Oto kilka ćwiczeń poprawiających tę umiejętność oraz rozwijających spostrzegawczość.

Psi nos

Prowadzący prosi, by dziecko patrzyło na psi nos przez dłuższą chwilę. Na każdym kolejnym spotkaniu wydłuża czas koncentracji, zaczyna od 30 sekund przez kilka kolejnych spotkań, następnie 45 sekund, minuta, dwie itd. Psa nie trzeba zmuszać do bezruchu – wodzenie za poruszającym się psim nosem wymaga jeszcze większego skupienia i rozwija umiejętność koncentrowania się.

Mandala

Prowadzący prosi dziecko, by wpatrywało się przez dwie–cztery minuty w środek mandali, co poprawi koncentrację i samopoczucie. Zdolność koncentracji poprawia też kolorowanie mandali. Praca ta daje dzieciom dużo radości, jest czymś więcej niż malowaniem jeszcze jednej kolorowanki. Dzieci, pracując, osiągają skupienie i spokój. Najlepiej rozpocząć pracę z mandalą od brzegów koła i potem kierować się do
jej środka.

Koncentrację ćwiczą także wszelkie matematyczno-logiczne łamigłówki: sudoku, kakuro, filomino, hitori, nurikabe, które bez trudu można znaleźć w Internecie.

Tik-tak

Prowadzący ustawia stoper na 10 sekund, włącza odliczanie i prosi dziecko, by wpatrywało się we wskazówkę.

Kropka

Prowadzący rysuje czarną kropkę o średnicy 1 cm i prosi dziecko, by wpatrywało się w ciemny punkt. Należy wydłużać czas na każdym kolejnym spotkaniu.

Bystry

Prowadzący układa przed dzieckiem kilka zabawek należących do psa. Dziecko przygląda się przedmiotom, a następnie zamyka oczy. W tym czasie prowadzący zmienia sposób ułożenia zabawek lub zabiera jedną z nich. Zadaniem dziecka jest rozpoznanie, co się zmieniło.

Błędy

Prowadzący prosi dziecko, by odnalazło w tekście błędy. Może to być tekst, w którym pojawia się jakiś dodatkowy znak, np.: *, #, $, %. Zadanie będzie jednak o wiele trudniejsze, jeśli pojawi się dodatkowa litera lub litery zostaną zamienione miejscami.

P*sy pokazują swo*im zacho*waniem, jak się czują. Gdy pie*s jest szczęś*liwy, merda ogo*nem i skacze do*okoła. Przestr*aszony, wygina grzb*iet w łuk i poka*zuje zęby, aby wygląda*ć groźnie.

Wspak

Prowadzący prosi dziecko, by przeczytało tekst szybko i ze zrozumieniem. Słowa w tekście napisane są od prawej do lewej strony:

oC ńeizd z anar eingeib od einm,
ynzseimś beł ytałduk am.
yminźajyzrP ęis einmorgo:
keseip jóm i aj.

Tekst

Prowadzący prosi dziecko, by jak najszybciej odczytało tekst i starało się go zrozumieć.

ŁAZIKBYŁMAŁYMPIESKIEM.BYŁPRAWDZIWY,RUDYIŚMIESZNY.TAKITROCHĘ LENIUSZEK,ATROCHĘWŁÓCZYKIJEK.DOKĄDKOLWIEKPOBIEGŁ,ZAWSZESIĘ ZABŁĄKAŁ.RAZPOBIEGŁDODOMU,AITAKSIĘZABŁĄKAŁ.ZNALEŹLIGOŚPIĄCEGO NADRODZE.ZWINIĘTYWYGLĄDAŁJAKKŁĘBEKRUDEJWŁÓCZKI.

Fragment pochodzi z książki „Dogoterapia we wspomaganiu nauki i usprawnianiu techniki czytania” autorstwa Beaty Kulisiewicz (Wydawnictwo Impuls, 2011). Publikacja za zgodą wydawcy.


Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

Redakcja poleca

Chcesz skomentować artykuł? lub wypowiedz się jako gość:

Autor:
Komentarz:
Liczba komentarzy: 1
dodano: 12:52 2013-08-28 przez: ~Izabela (213.241.*.*)
Jestem nauczycielką i w naszej szkole taki problem również istnieje dlatego wspólnie z komitetem rodzicielskim zakupiliśmy Akademię Umysłu® EDU, jest to zestaw 6 programów na płytach CD z dziesiątkami ćwiczeń do treningu pamięci, koncentracji i szybkiego czytania i na prawdę widać efekty!
Zamów darmowy newsletter